U M A R | U Z A I R

dan kisah-kisah dari kerlingan matanya

Barangkali (2)

Thursday, September 16, 2010 by , under

Aku tak rancang nk tulis apa-apa malam ni, im about to sleep dan stuff aku pun belum dipack lagi even esok bakal pulang semula ke kuala lumpur. Cuma baru kejap tadi aku tersedar, aku mahu cakapkan sesuatu yang asyik ada dalam kepala.

Barangkali ini benar; aku sudah 23 tahun dan aku masih belum ada apa2 untuk dibanggakan. Barangkali ini juga benar; aku sudah 23 tahun tapi tidak ada kerjaya yang stabil, atau kalaupun ada, aku masih baru nak cuba-cuba ambil nafas dunia. Barangkali ini benar juga; aku belum sehebat siapa-siapa yang pada waktu umur dia sebaya aku, dia sudah mampu jalan keliling dunia, atau dia sudah ada kereta empat tayar untuk dibuat bangga, or even at least dalam akaun bank tak putus duit untuk beli apa saja.

Kenapa ya?

Hari ni aku belajar few things yang membuatkan aku celik mata; yeah aku bukanlah siapa2. Sampai aku terfikir, dah benar layak atau tak aku ini, i mean seriously me, to do this thing? Untuk terbitkan naskah Sampai Mati yang bakal aku kasi pada sebilangan kecil masyarakat yang suka membaca, bout few days from now? Padahal aku bukanlah siapa2 lagi dalam industri penulisan. Aku tak semampu sebilangan penulis2 hebat yang lain, yang hidup mereka mewah dengan pengalaman, dengan harta, dengan kawan-kawan, dengan itu, ini.

Tadi;

Barangkali aku ini orangnya memang lembab atau entah, tapi FYI, akulah agaknya orang paling kuno sebab baru sekarang ada hati nak tonton Sex and The City untuk drama season padahal orang lain dah sibuk cakap tentang filem sequel ke dua. Tapi barangkali aku betul; ada manusia yang tak mampu terima semua perkara baru dengan cepat, atau dengan terus. Maksud aku, aku dah dengar tentang cerita Sex and The City few years back tapi asbab waktu itu dunia aku amatlah kecil (aku tak kata dunia aku sekarang luas besar) tapi setidaknya aku boleh mengaku, dunia aku dulu palingg terjaga sampaii dengar perkataan SEX pun, aku dah terbeliak mata dengan menggeleng kepala.

Itulah maksud aku tentang 'perkara baru'. Enam tujuh tahun dulu, dunia aku lambat terbuka. Aku masih tak boleh definisikan 'lambat terbuka' tu tapi aku cuma tahu empat lima tahun belakangan ini, dunia makin cepat berubah. Aku sudah tak kesah tentang perkara baru yang nak masuk dalam akal kepala.

Ok now back on the track.

Aku baru-baru tonton Sex and The City sebab aku bukanlah penggemar siri tu sebetulnya. Even aku masih boleh ingat betapa berderet yang ajak ikut tengok siri ituu di panggung (walaupun sebabnya kali ini bukan kerana perkataan 'SEX')tapi asbab aku tak berminat tentang cerita itu. But since last aku cuti panjang, aku habiskan masa tengok cerita ni. And guess what? They turn around pandangan aku tentang sesetengah bahagian dalam hidup. SATC ajar aku sedikit-sedikit tentang dunia kawan-kawan, tentang dunia fantasi dan tentang betapa perlunya pijak kaki di atas bumi.

Dan barangkali begitulah yang aku lalu sekarang. Aku cemburu tengok some of peoples yang sebaya aku dah berjaya dalam dunia sendiri tapi aku masih duduk merangka hidup. Aku iri tengok some of them yang dah kumpul kelompok untuk sukakan apa yang dibuat mereka while me masih sedang sibuk menyebarkan apa yang aku ada. Aku hanya seorang budak lelaki yang kepalanya kosong dan hidupnya serba membosankan, yang cuba menjadikan diri dia sesuatu dalam kehidupan sesetengah dari manusia dengan tangan, melalui otak kecil dalam kepala.

Yeah! Its me.

Baru hari ini aku sedar aku ini; zero, sebenarnya. Kenapa agaknya ya? Barangkali sebab aku bukan lahir dalam keluarga senang, untuk aku rasa semuanya depan mata, atau barangkali aku bukanlah bijak pandang macam semua mereka yang dah boleh further study jauh-jauh, kutip pengalaman. Aku masih duduk diam di negara sendiri, yang hari hari jalannya tetap serupa. Aku masih ada di sini, yang setiap waktu tengok perkara yang sama. Kalau cerita-cerita aku tak hebat seperti dia orang; maafkanlah. Hidup aku tak lah sebesar mana, taklah dikelilingi siapa-siapa tapi melalui hidup aku yang kecil inilah, aku belajar banyak perkara untuk aku kongsi dengan semua.



| edit post

2 Reply to "Barangkali"

bukankosong on September 16, 2010 at 8:45 AM

bersyukur aje dgn apa yg kita ada,just be urself...namun keep moving 4ward k...

 

hakimfaridzul on September 18, 2010 at 10:17 AM

uzair, chill la sikit...
kenapa ni???

takpe, mula slow-slow, rangka hidup betul-betul..apa u nak jadi, apa u bakal jadi, apa u nak kecapi dalam hidup.

usaha gigih u kenal apa itu dunia akan terbalas juga!

all the best for u uzair!