U M A R | U Z A I R

dan kisah-kisah dari kerlingan matanya

dan Hati pun tersenyum (2)

Monday, April 12, 2010 by , under

Kurang lebih setahun yang lepas, waktu aku ikut temankan seorang kenalan aku ke huge fashion show di Kota Singa, aku dikenalkan dia pada seorang lelaki Cina yang kebetulan duduk semeja waktu dua mata tak lekang saksikan model-model lewati pentas raga. Aku sebetulnya sedang enak menjamu mata lihat baju-baju yang dipakai oleh mereka sebab designnya bakal buatkan aku berhabis membeli belah.

Tapi kosentrasi aku teralih bila lelaki Cina itu singgah hulurkan tangan. Lekas-lekas aku senyum kerana dia hadiahkan itu dulu. Berdirinya dia sama separas dengan aku. Muka cina Hong Kong dia, pekat. Mata tidak sesepet lelaki Taiwan tetapi tubuhnya membidang. Cakapnya juga terserlah lenggok bahasa ibunda dia. Meaning; englishnya bukan sesedap mana. Tapi garau suara dia menutup kekurangan itu.

Jadi kami kenal2. Aku dan dia duduk berdua bukan tersengaja, sebab katanya dia juga datang kerana jemputan organizer yang disponsor dia. Orang Malaysia rupanya. Dari Kuala Lumpur, juga. Pemilik spa terapi di hilir kota. Tapi awal2 dah dibisik ke telinga aku kata dia;

"Not hanky panky one, ha. Its totally 1st class..". Aku kerut kening memandang. Jadi kata dia, kalau ada kesempatan, dia nyuruh aku singgah di spa dia, kalau mahu manja-manjakan diri. Ah! Tidaklah aku akan menolah pelawaan itu.

Tapi hubungan kami berlangsung ya ya saja. Tidak sedekat mana. Dia asyik busy ulang aling Kuala Lumpur - Shanghai - Ausie - Kuala Lumpur. Katanya, dia akan buka nother new biz. Entahlah apa. Jadi sepanjang setahun yang ada, boleh dibilang mesej2 yang dikirim dia tapi pokoknya masih serupa, mengajak aku ke spa dia kalau dia dan aku ada masa free sama2. Tapi bila aku free, dia tak, bila dia free, aku pula tak dan begitulah seterusnya sampailah dua tiga hari lepas, aku terima msg dia di FOB (peran2 realiti show channel E!, Dallas Divas & Daugthers panggil itu untuk Facebook).

"Hey, u free tmrw?"

I said "Yes..."

"Can you come tommorow to my spa? Im alone.."

Aha.. sounds co0l "Not working tommorow?"

"No, but the spa is open for you.."

And I smile because of that. Tapi aku tanya lagi, "Sure?"

"Very sure, i want to make sure you satisfiy, so i close the spa and just for two of us.."

Seraya menggigil jantung aku, sebab ayat itu datang dari chinese hunk macam dia, apalagi kalau teringat pictures dia di FB yang 90% half naked. Lalu otak aku yang kuning-kuning langsat pun membayangkan tentang esok yang mungkin... Ah! Aku jadi ke lain.

Jadi lekas saja aku kata "You better do or if not, ill sue you.." I was bluff actualy.

Tapi dia kasi jawapan yang lebih mendebarkan; "Youll begging for more..."

*pengsan.

Jadi tengah hari pada suatu hari itu, aku redah terik untuk datang ke tempat yang bukanlah kawasan bersidai aku. Dia masih serupa cuma hari itu dia menyaruh singlet hijau askar yang berbintik dengan jeans. DAN rambutnya sudah dipotong tapak 1. Ah! Perfect.

Sesampai situ, aku tak dibawa dia bersiar tengokkan keliling spa yang tidaklah terlalu besar. Tapi aku pegun lihat suasananya yang terlalu Bali. Patung-patung gajah dan dewa entah apa terpacak kiri kanan, sana sini tapi susunannya bagus. Kain latar unggu menjurai bikin aku suka. Dan deret-deret katil dan kerusi kayu mewah, buat aku rasa geram nak merasa. But dia lekas saja kasikan baju mandi untuk tukar.

Aku dibawa terus ke bilik mewah, terisi jakuzi besar. Aduh! Persis di Suite Abasto Plaza Hotel, Buenos Aires. Aku dibiar seorang berendam dalam buih2 air suam sejuk. Waktu dia kemudiannya masuk lima sepuluh minit selepas itu, dia pasangkang aroma Lavander pada lamp cantik di setiap penjuru bilik. Segar dan sexy. Waktu dia lucutkan baju mandi untuk teman sama dalam jakuzi, aku tertelan liur lihat tubuh dia yang... uffh! Lalu dia senyum,

"How do you feel?"

"Which one? Inside here... or that one?" mata aku merujuk pada tubuh dia yang tak tersarung apa; melenggok maskulin.

Dia sengih "You can go answer for both.."

"Pure relaxing and perfect..."

"Whice one? Inside or here..." aku tersengih dengar soalan dia.

"Both..."

"Becarefull with what you see, because you might crazy by it..." dia cakapkan itu waktu dah duduk bersandar dalam air, menghadap aku dengan mata bundar yang tirus di hujung. Aku senyum telan liur.

CUT!

This is not a short story, people. That part, i would let it be my secret. L O L.
Aku sebetulnya mahu ceritakan tentang ini;

Selepas bahagian CUT! td, aku dibawa rehat ditepi kolam yang dalamnya penuh dengan ikan Koi kuning emas. Orang China percaya ikan Koi bawa tuah pada perniagaan. Tapi menurut aku ikan Koi memang megasyikkan. Tepi kolam ada kerusi rehat untuk bahagian mengurut kaki.

Waktu aku sedang melunjurkan kaki, sepuluh tangan dia enak menyampu minyak pada kaki dan tangan dia mula mengurut. Kami tak banyak bualkan topik terbuka, dia banyak tanyakan aku tentang menjadi seorang penulis, tentang menjadi seorang lelaki 'orang macam kita' dan tentang Malaysia.

Ah! Aku paling suka waktu katanya, dia banyak merantau di negara orang; "Even how far I go to the other country, how beatifull the land, their culture, how rich them, I just love my Malaysia, a lot..."

Aku senyum sebab dia cakapkan itu sambil muka dia tak tersenyum. Aku pelik

"I can see you said it very deeply but why with your face like that.. i mean, seems like somethng missing.." aku tanya.

"Since i was born, I dianggap memusnahkan keluarga..." ah? Ok i dont realy get it. Aku tak faham bila dia larikan tajuk sejauh2nya. Aku kerut kening tapi tetap biarkan kaki aku diurut, dibelai.

"I've been going trough lots of things to make me feel comfort now.."

Aku lihat keliling. "Ya i can see that... but what? You want to say you from keluarga susah, untuk dapatkan all this?"

Dia geleng kepala. "My family is rich. I dibesarkan dengan keluarga kaya. My dad got biggest yatch in Malaysia. Tapi selepas saya dilahirkan, lama kelamaan, keluarga saya jadi makin susah. My family business run not so good. My dad sakit and my mothers And it is getting worst when they found out who is me.."

"Who is you, meaning?"

"People like us..."

Aku diam.

"Do you family know about yourself?"

Aku terdiam, angkat dua kening dengan bibir terjuih.

"You want to know how they found mine?"

"Well, i got couple of hours to listen to that..." aku senyum. Dia gelak.

"One day after I break up with my boyfriend, that time I was talking to him on the phone. I screwed to him, maki dia, shouting, and crying like a baby. And when I cut the line, I turned back, i see my mum was thre, my dad, my two sisters and my younger brother. I totally shocked and yet I ask; you listen to me?

They said "Yes, you and your boyfriend?" my mum ask me.

And I said, "Yes, im gay and I want to sleep!"

Aku telan liur tapi terus liht dia yang dah terhenti mengurut kaki aku, memeluk tubuh dengn mata entah ke mana.

"Then your family cakap apa?"

"We havent talk for quit a moment. Mungkin sebab dia orang tidak boleh terima keadaan saya..."

"Just now you cakap you always love Malaysia..."

"After perkara itu terjadi, I decided to move to other country. So I started to stay here, stay there. Ive been going anywhere I want. I build my career. I learn alot about other country and you know that Malaysia tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan..."

Ah sudah! Aku tak faham apa lelaki umur lewat 37 tahun ini mahu katakan. Tapi aku biarkan. "Why like that?" soal aku.

"Theres nothing to proud about Malaysia. We never create something, we jut always copies from others and bring them here.. And our country never apreciate what they had..."

"Explain it..."

"Do you belive that one day, Malaysia akan membeli air from Singapore...?"

Ok guys, now he turns to politics whice is I never like. But its ok. Just listen t othis hot guy.

"Do you know, person who created the New Water is from Perak. That women is from Perak and she once gave her proposal to goverment about the projects but they never look at it. But now she is Singaporean..."

"But it doesnt mean that Malaysian goverment tak apreciate apa yang rakyat dia ada.

*CUT!

Dan dia buka senarai2 cerita tentang beberapa kisah yang aku sendir cannot believe ianya terjadi di negara sendiri. Aku mahu ceritakan satu-satu tapi aku tak mahu. Aku tanya dia lagi;

"Then what else you see about Malaysia yang you tak suka..."

"The Malaysian entertainment.. I Just only knew some peoples in this buzz business.."

"Ok, let me list down it.." Aku cakap. "Siti Nurhaliza, Yasmin Ahmad, KRU?"

Dia anggukkan kepala. Yeah its so clise. FINE!

"Ziana Zain?" aku tanya.

"Whos she?"

Serta merta aku ambil krim losyen dalam mangkuk atas meja sebelah, aku campak terkena bahu dia. Suddenly aku terkejut sbb melakukan itu pada dia. I dont know im that brave. Haha!

"What?" dia sengih. Phewh! Thank God dia tak marah sebab dia lap losyen guna towel kecil. Ok, dia memang tak tahu. Tak apa.

"But true, Malaysian entertainment is not that much to talk about. I love to listen to some of them. And i read some of Malaysian literature.. And that is why i love to be friend with a writer like you..."

"Is that a compliment?" Aku senyum.

"Its true, even you still too young, but I wish you will be famous same as that Siti Nurhaliza or Yasmin Ahmad but in other way... As a writer way.. I look for it.."

Lelaki cina ini luluhkan hati aku dengan ayat dia yang sangat bagus. Dan waktu dia hantarkan aku pulang ke rumah, dalam kereta dia memasang cd, dan tiba-tiba keluar intro lagu Setiaku Di Sini. Dan aku tanya dia,

"You know whos the singer for this song?"

"Dont know.. but I love her voice very much..."

"Awh come on bro! Where the hell in this world are you living now? Malaysia is it? this is Ziana Zain!"

Dan kami gelak-gelak. Lalu dia kata, "Now its your turn to bring me to your world..."

Aku senyum geleng kepala tengok awan larat di luar yang bakal memuntahkan hujan..



| edit post

2 Reply to "dan Hati pun tersenyum"

hakimfaridzul on April 22, 2010 at 4:23 PM

owh!
ini yang anda mimpi2 ke uzair??

 

uzairzain on April 22, 2010 at 4:24 PM

oit! apa lak mimpi. duhs2