U M A R | U Z A I R

dan kisah-kisah dari kerlingan matanya

Lengah-lengah (0)

Friday, September 11, 2009 by , under

Nak cakap apa ya? Aku tak tahu nak cakap apa tapi berderet suruh aku update blog. Update tha Rindu Ramadhan, Pernikahan Sulit or Khairy Armani. Aku bukan tak nak update but a writer like me [whice is in another genre of writer] bukan jenis yang boleh luahkan idea tiap2 hari. Yeah I admit sum of em boleh keluarkan idea & cerita selalu.
Tapi kekadang, yang ditulis selalu tu bukannya bagus pun. Contoh yang selalu aku nak kasi to comparekan keadaan ini; cerita2 belambak yang ditulis oleh Ahadiyat Akashah [even dikasi award oleh Malaysian Books of Record as penulis yang paling banyak menulis novel] dengan Pak Samad or Faisal Tehrani.
Tak kenal Faisal Tehrani tak apa, tapi kalau x kenal Pak Samad, sila ambil paspot dan keluar dari negara, sekarang. LOL. [Pak Samad, sasterawan yang dipukul satu puak yang menyokong PPSMI kerana membantah PPSMI]. Pak, anak ada di belakang mu. *fine terpesong kejap.
Back to the topic. Ada banyak beza antara cerita beratus2 yang ditulis oleh Ahadiyat Akashah ataupun cerita non konkrit Sharifah Abu Salem, dengan cerita yang jarang-jarang dikarang oleh Pak Samad atau Faisal Tehrani. Cerita Ahadiyat Akashah meskipun ya, lebih sifatnya remaja dan humor whice is most teenagers lebih dpt terima tapi keterbatasan ayatnya ketara. Asbab itu karya dia tak boleh diangkat as kesusasteraan.
While Pak Samad, ceritanya lambat-lambat dan satu-satu. Bahasanya teratur dan nampak dia disusun mengikut suasana & tepat. Fine Pak Samad otai, tapi Faisal Tehrahi juga new comers. Cerita dia buff dan bukan dicanaikan. Bukan dikarang mengikut masa tapi masa mengikut dia. Got wat I mean? Maksudnya mcm ni; ia bukan terjadi dalam keadaan, "date line mngu depan, kene siapkan b4 next week.." but it comes in this way; "cerita ni baru siap enam bab. tunggu sampai bab sepuluh br saya hantar..."
Got it? Dia tak mengikut masa yang di kasi orang tapi orang yang mengkut masa yang dikasi dia.
Konklusinya, aku tak mahu macam keadaan pertama dan aku bukan macam tu. Sebab tu aku ambil masa untuk continue evry story yang aku create. Sebab nak pastikan apa yang aku buat itu betul baik dan bagus in sastera way. Yeah even bukan dipersetujui oleh semua orang, at least it for ma self. Dan aku setuju kalau orang kata, aku ni suka melengahkan kerja. Tak apa, sebab menurut aku, lengah-lengah, kadang-kadang hasilnya lebih cantik dan terperinci.
Biar tak dipandang semua tapi dihargai sebahagian mereka. Thats big enuf for me... jadi pada pengikut2 gue, sabar je la yea.. Bujang Lara memang slow dikit tapi hasilnya InsyaAllah.. :D
*Raya minggu depan, tapi tiket mau balik kampung tak beli lagi. Ni lengah-lengah yang tak bagus. Padan muka aku.
-thingking of encek Mun...



| edit post

0 Reply to "Lengah-lengah"