U M A R | U Z A I R

dan kisah-kisah dari kerlingan matanya

Dan Aku Pun Mendambakan (0)

Monday, July 27, 2009 by , under

Dan aku pun mendambakan bintang
Yang bergayutnya dia tanpa pasak mengikat
Tapi kerdipnya aku tak sekerlip begitu

Dan aku pun mendambakan gah matahari
Yang jajahannya terangkul sampai pelusuk situ
Tapi bahangnya aku tak sesilau begitu
Dan aku pun mendambakan pintalan gemawan
Yang gumpalnya dia tertumbuh gempal memekat
Tapi halusnya aku tak semulus begitu
Dan aku pun mendambakan untaian buih lautan
Yang ayunnya dia terpukul berbatu mendalam
Tapi segarnya aku tak sebiru begitu
Dan aku pun mendambakan keruk-keruk emas
Yang timbulnya dia dari tanah rahang berharga
Tapi sekujurnya aku tak dipandang begitu
Dan aku pun mendambakan sang salju
Yang jatuhnya dia percuma lalu terkejar semua
Tapi labuhnya aku tak sesuci begitu
Dan aku pun mendambakan taman-taman hijau
Yang menjalarnya dia redupkan basah ceruk bumi
Tapi tumbuhnya penghidupan aku tak seurus itu
Dan aku pun..
Apa lagi yang layak aku dambakan..
Bahkan segala itu bukanlah sepersis aku...
-Bujang Lara-



| edit post

0 Reply to "Dan Aku Pun Mendambakan"